Czytanie performatywne „Dziadów cz. II” Adama Mickiewicza
7 listopada klasa 7c, a 8 listopada klasa 7b miały przyjemność prezentować czytanie perormatywne „Dziadów cz. II”, czyli czytanie tekstu z podziałem na role, przypominające przedstawienie teatralne. Na tę imprezę siódmoklasiści zaprosili swoich rodziców, nauczycieli oraz niektóre oddziały szkolne.
Zarówno klasa 7c, jak i 7b zadbała o odpowiednią scenografię (pokryte płótnami meble, liczne znicze, pnącza bluszczu, wiklinowe kosze), rekwizyty, odpowiednie stroje oraz oprawę muzyczną (krakanie wron, kruków, nastrojowe piosenki Enyi). Wśród takiej scenerii wyznaczeni wcześniej uczniowie wcielali się w swoje role, wykonywali charakterystyczne gesty, poruszali się, a jednocześnie odczytywali dramat naszego narodowego wieszcza. Nie było to łatwe zadanie, ale poradzili sobie z nim świetnie. Zgromadzona w sali 21 i 26 publiczność była pod wrażeniem aktorskich umiejętności młodych artystów. Spektakl w obrazowy sposób przemówił do widzów, spowodował – jak zapewniało wiele osób – że dziewiętnastowieczne dzieło ożyło, stało się dla nich bardziej zrozumiałe.
Siódmoklasiści przygotowali nie tylko ucztę dla ducha, ale też dla ciała. Upiekli bowiem babki, babeczki, muffinki i inne ciasta, przynieśli owoce, soki oraz napoje, którymi mogli uraczyć zaproszonych gości po zakończeniu spektaklu.
Mam nadzieję, że lekcje te pozwoliły zapoznać się moim uczniom ze słynnym dziełem polskiego romantyzmu w inny niż zazwyczaj sposób. Na pewno były dla nich niecodziennym przeżyciem, czego dowodziła ich ekscytacja oraz zadowolenie z dobrze wykonanego zadania!
Cecylia Suszka – nauczycielka języka polskiego